شرکت فن آوران سبز گلدیس
​شرکت فن آوران سبز گلدیس​​​​​​​
اصفهان/خیابان طالقانی/بازار بزرگ طالقانی/پلاک 48
03132356015
۰

شرکت فن آوران سبز گلدیس

نگاهی به پاورهای جدید سری EDGE گرین؛ پرچمداران GREEN با استاندارد ATX 3.1

 

گرین یکی از شرکت‌های شناخته شده در بازار سخت‌افزار کشور است که منابع تغذیه ساخت آن در کامپیوترهای بسیاری از ما یافت می‌شود. این شرکت به تازگی پاورهای رده بالای سری EDGE را با پشتیبانی از جدیدترین استاندارد ATX 3.1 راهی بازار کرده است. در ادامه این مطلب از شهر سخت‌افزار مشخصات و قابلیت‌های پاورهای سری EDGE گرین را بررسی می‌کنیم.

پاورهای سری EDGE شرکت گرین با پشتیبانی از استاندارد ATX 3.1 طراحی و در بازار کشور عرضه می‌شوند. این پاورها با پشتیبانی از تمامی پروتکشن‌های روز و استفاده از بالاترین قطعات در ساخت، عملکرد باکیفیتی در تمامی سناریوهای کاربردی خواهند داشت و تحت گارانتی 130 ماهه سیاره سبز (گرین) در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

مقدمه

شرکت پردیس صنعت سیاره سبز از سال 1377 تحت نشان تجاری گرین اقدام به تولید و عرضه تجهیزات کامپیوتری در بازار کشور می‌کند. شاخص‌ترین محصولات گرین که بیشتر کاربران، این شرکت را با آن می‌شناسند، کیس کامپیوتر و منابع تغذیه گرین است. پاورهای گرین یکی از معدود قطعات سخت‌افزاری تولید کنندگان داخلی است که طی سال‌های متمادی توان رقابت خود با محصولات برندهای مطرح را حفظ کرده و می‌توان آن‌ها را برای بکارگیری در سیستم‌های رده بالا پیشنهاد کرد.

در ادامه قصد داریم قابلیت‌های پاورهای پرچم‌دار سری EDGE گرین که به تازگی راهی بازار شده و از تازه‌ترین استاندارد ATX 3.1 پشتیبانی می‌کنند را مورد بررسی قرار دهیم.

منابع تغدیه سری EDGE گرین

منابع تغدیه سری EDGE گرین

منابع تغذیه EDGE گرین اولین محصولات این شرکت هستند که از اساس، طبق استاندارد جدید ATX 3.1 طراحی  شده‌اند. در حال حاضر این پاورها در دو مدل  GP1300B-EDGE و GP1000B-EDGE عرضه می‌شوند و طبق برنامه‌ریزی گرین نسخه 850 وات آنها نیز به زودی در سبد محصولات این شرکت قرار خواهد گرفت. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های پاورهای گرین سری اج را بررسی می‌کنیم.

طراحی پاور سری اج گرین

پاورهای سری EDGE با طراحی جدید عرضه می‌شوند و حداکثر طول آنها به 150 میلی‌متر کاهش یافته است. این موضوع موجب گستردگی موارد استفاده از این سری شده و باعث می‌شود بتوان از آنها در کیس‌های کوچک مثل مدل‌های Micro-ATX نیز استفاده کرد.

طراحی پاور سری اج گرین

 

علاوه ‌بر این، طراحی تمام ماژولار این پاورها به شما اجازه می‌دهد فقط کابل‌های مورد نیاز را به پاور متصل کنید و از شلوغ کردن غیرضروری کیس بپرهیزید. این مورد به خصوص در کیس‌های با فرم فاکتور کوچک‌تر که با محدودیت فضا مواجه هستند، به اسمبل تمیز و یک دست، راحت‌ و بی‌دردسرتر سیستم کمک می‌کند.

فناوری‌های به کار رفته در پاورهای سری EDGE

کابل‌های به کار رفته در پاورهای سری EDGE گرین دارای روکش مشکی‌رنگ و اکثراً از نوع تخت هستند که فضای کمتری اشغال می‌کنند و باعث می‌شود کابل ‌کشی راحت‌ و تمیزتری داشته باشید که علاوه بر زیباتر شدن سیستم به جریان هوای داخل کیس نیز کمک می‌کند. کابل‌های به کار رفته در قسمت کانکتورها دارای روکش طلا هستند و امکان عبور جریان تا 150 درصد جریان نامی را فراهم می‌کنند.

فناوری‌های به کار رفته در پاورهای سری EDGE

پاورهای جدید گرین برای ارائه بهترین خروجی ممکن و رسیدن به راندمان بالا از جدیدترین فناوری‌ها و روش‌های ساخت منابع تغذیه سوئیچینگ استفاده می‌کند که به آن‌ها امکان کسب گواهی 80PLUS Platinum را داده است.

توپولوژی Half-Bridge و تانک رزونانس LLC در بخش اولیه

یکی از عوامل تلفات انرژی در منابع تغذیه سوئیچنگ، بالا رفتن لحظه‌ای ولتاژ و جریان هنگام عملیات سوئیچینگ است. یکی از راه‌های جلوگیری از این تلفات استفاده از روشی به نام Zero Voltage Switching یا ZVS است. در این تکنیک هنگامی که ولتاژ سوئیچ به نزدیکی صفر می‌رسد، با خاموش کردن موقت (مدار) سوئیچ، تلفات به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

توپولوژی Half-Bridge و تانک رزونانس LLC در بخش اولیه

 

پاورهای EDGE گرین با به‌کارگیری تانک رزونانس LLC در بخش اولیه منبع تغذیه که عملیات Soft Switching را میسر می‌سازد، امکان دستیابی به فرکانس بالاتر سوئیچینگ در کنار Zero Voltage Switching را فراهم کرده که علاوه‌ بر کمک به افزایش راندمان پاور‌، اختلال ناشی از فرکانس‌های هارمونیک را نیز کاهش می‌دهد. یکی دیگر از مزایای به‌کارگیری تانک رزونانس LLC، حفظ راندمان بالا در بازه عملکردی وسیع‌تر مانند حالت بی‌باری است.

همچنین در بخش اولیه پاورهای سری EDGE از توپولوژی Half-Bridge استفاده شده که کاهش بار کاری ماسفت‌ها و افزایش عمر مفید پاور را در کنار رسیدن به توان خروجی بالاتر میسر می‌کند.

مبدل‌های DC-DC در رِیل‌های خروجی

مبدل‌های DC-DC ریل‌های خروجی (+12V, +5V, +3.3V) در بخش ثانویه به شکل کاملاً مستقل از هم عمل می‌کنند. به این ترتیب تأثیر توزیع نامتوازن بار بین شاخه‌های مختلف خروجی کاهش یافته و به تثبیت ولتاژ خروجی کمک می‌شود.

استفاده از قطعات باکیفیت ژاپنی و آلمانی

برای ساخت منابع تغذیه قابل رقابت با بهترین محصولات موجود در بازار، استفاده از جدیدترین طراحی و توپولوژی مدار تغذیه لازم است، اما کافی نیست. علاوه‌بر موارد عنوان شده، رسیدن به بالاترین راندمان و قابلیت اطمینان ممکن، مستلزم استفاده از قطعات باکیفیت در ساخت پاور است.

استفاده از قطعات باکیفیت ژاپنی و آلمانی

 

یکی از پارامترهای مهم در کیفیت و بازدهی بیشتر خازن‌ها استاندارد دمایی آنهاست. در واقع هر چه استاندارد دمای کاری خازن بیشتر باشد، عملکرد آن بهتر و طول عمر خازن نیز بیشتر خواهد بود. در این زمینه گرین در پاورهای جدیدش از خازن‌های جامد و الکترولیتی 105C (قابلیت کارکرد در دمای 105 درجه سانتی‌گراد) ساخت ژاپن استفاده کرده است که در مقایسه با تولیدات مشابه تایوانی 85C، چهار برابر عمر بیشتر و عملکرد بهتری در برابر ریپل جریان دارند.

GP-2.jpg

 

از نظر قطعات سوئیچ نیز مدارهای سوئیچینگ پاورهای EDGE از ماسفت‌های سری OptiMOS شرکت آلمانی Infineon بهره می‌برند. ترانزیستورهای قدرت ساخت این کمپانی پای ثابت تمام منابع تغذیه رده‌بالا در بازار جهانی هستند. این ماسفت‌ها که در کلاس Low-RDS قرار می‌گیرند به دلیل مقاومت پایین بین پایه‌های سورس و درین ترانزیستور در حالت روشن، تلفات توان بسیار کمتری نسبت به ماسفت‌های معمولی داشته و به همین دلیل دمای عملیاتی پایین‌تر آنها موجب افزایش عمر مفید پاور می‌شود.

استاندارد‌های حفاظتی (پروتکشن) و عملکردی پاورهای سری اج

طراحی به روز و به‌کارگیری قطعات باکیفیت به پاورهای سری EDGE امکان رعایت جدیدترین استانداردهای عملکردی و محافظتی را داده که در این بخش آنها را بررسی می‌کنیم.

استاندارد‌های حفاظتی (پروتکشن) و عملکردی پاورهای سری اج

 

راندمان مطابق با  استاندارد 80PLUS Platinum

یک منبع تغذیه برای دریافت گواهی‌نامه 80PLUS Platinum باید بتواند در بارهای 20، 50 و 100 درصد به ترتیب راندمان 90، 94 و 91 درصد را از خود نشان دهد. طبق اعلام گرین، پاورهای سری EDGE نیز ضمن تطابق با این استاندارد، با داشتن حداکثر بازدهی 94 درصد باعث کاهش تلفات انرژی و هزینه برق مصرفی سیستم می‌شوند.

نوسان کم و ثبات ولتاژ خروجی

نوسان کم و ثبات ولتاژ خروجی

 

میزان ریپل یا نوسان ولتاژ خروجی یکی از معیارهای سنجش کیفیت منابع تغذیه است. پاورهای سری EDGE گرین در تمام شاخه‌های خروجی دارای ریپل کمتر از 25 میلی‌ ولت هستند.

راندمان مطابق با  استاندارد 80PLUS Platinum

 

یکی دیگر از معیارهای سنجش عملکرد پاور تغییرات ولتاژ خروجی با تغییر بار کاری و به طور مشخص، مقایسه ولتاژ خروجی در مواقع بی‌باری و بار کامل است که به آن رگولاسیون ولتاژ گفته می‌شود. رگولاسیون ولتاژ در منابع تغذیه جدید گرین در حدود 1 درصد قرار دارد.

استانداردهای حفاظتی

منبع تغذیه اولین خط حفاظتی سیستم شما در برابر تغییرات ناخواسته شبکه برق است؛ مخصوصاً که در سال‌های گذشته با افزایش مصرف برق در فصل گرما، خطر قطع ناگهانی برق و افت ولتاژ بیش از پیش وجود دارد. گرین در منابع تغذیه سری EDGE از یک تراشه نظارتی (Supervisor) استفاده کرده که وظیفه کنترل قابلیت‌های حفاظتی پاور را بر عهده دارد:

  • محافظت در برابر جریان بالا (OCP): جلوگیری از ورود جریان بیش از حد به قطعات که می‌تواند موجب آسیب رسیدن به قطعات یا افزایش بی‌ رویه دما شود.

  • محافظت در برابر ولتاژ بالا (OVP): جلوگیری از افزایش ناگهانی ولتاژ خروجی یا کار کردن قطعات با ولتاژ بیش از اندازه به مدت طولانی.

  • محافظت در برابر ولتاژ پایین (UVP): جلوگیری از کار کردن سیستم با ولتاژ پایین‌تر از حد مشخص که می‌تواند به ناپایداری سیستم بیانجامد.

  • محافظت در برابر توان بالا (OPP): جلوگیری از کار کردن منبع تغذیه در توان بالاتر از توان طراحی شده که می‌تواند به افزایش دما و آسیب رسیدن به پاور و دیگر قطعات منجر شود.

  • محافظت در برابر اتصال کوتاه (SCP): خاموش کردن منبع تغذیه در صورت تشخیص اتصال کوتاه.

  • محافظت در برابر دمای بالا (OTP): کاهش عملکرد یا خاموش کردن سیستم در صورت تشخیص دمای نامتعارف.

  • محافظت در برابر افزایش ناگهانی ولتاژ (SIP): گاهی ولتاژ ورودی در اثر اتفاقاتی مثل نوسان ولتاژ یا صاعقه به طور ناگهانی زیاد می‌شود که پروتکشن SIP از انتقال آن به قطعات داخلی جلوگیری می‌کند.

  • محافظت در برابر بی‌باری (NLO): کار کردن پاور در شرایط بی‌باری می‌تواند به ناپایداری یا کاهش راندمان بیانجامد. در این حالت پاور با ورود به حالت توان پایین یا آماده به کار، از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

سازگاری کامل با آخرین نسخه از پلتفرم دسکتاپ ATX 3.1

 

سازگاری کامل با آخرین نسخه از پلتفرم دسکتاپ ATX 3.1

استاندارد ATX 3.1 نسبت به نسل قبلی خود، ATX 3.0، بهبودهایی را ارائه می‌دهد که برای سخت‌افزارهای مدرن کامپیوتر، به ویژه کارت‌های گرافیک رده بالا، مفید است.

کاهش زمان Hold-up

زمان نگهداری یا Hold-up توان که بر حسب میلی‌ثانیه اندازه‌گیری می‌شود، نشان‌دهنده مدت زمانی است که یک منبع تغذیه می‌تواند خروجی خود را در محدوده ولتاژ مشخص پس از قطع یا افت ورودی برق حفظ کند. استاندارد ATX 3.1 دارای زمان نگهداری توان کوتاه‌تر 12 میلی‌ثانیه در مقایسه با 17 میلی‌ثانیه در ATX 3.0 است. این امر منجر به بهبود اندکی در راندمان منبع تغذیه می‌شود.

کانکتور 12V-2X6

با توجه به خطرات و مشکلات استفاده از کانکتور 12VHPWR در استاندارد ATX 3.0، اینتل برای نسخه بروزشده ATX 3.1 کانکتور جدید 12V-2X6 با ترمینال‌های (12 ولت و زمین) درازتر برای بهبود هدایت و همچنین پین‌های حسگر کوتاه‌تر طراحی شده است. پین‌های حسگر کوتاه‌تر به کارت گرافیک اجازه می‌دهند تا در صورت شل شدن اتصال، خاموش شود. با توجه به این موضوع، کانکتور 12V-2X6 یک به‌روزرسانی مثبت تلقی می‌شود؛ زیرا مشکل اصلی کانکتور 12VHPWR که منجر به خرابی‌های فاجعه‌بار می‌شد را برطرف می‌کند. کانکتور 12V-2X6 همچنان قادر به انتقال تا 600 وات توان به کارت گرافیک به صورت پیوسته و تا 3 برابر این مقدار به صورت لحظه‌ای (100µs) است و از پس نیازهای رده‌بالاترین و پرمصرف‌ترین کارت‌های گرافیک و قطعات نیز برمی‌آید.

در حالت کلی باید گفت که ATX 3.1 بهبودهای کلیدی نسبت به نسل قبلی خود ارائه می‌دهد. ممکن است این تغییرات جزئی به نظر برسند، اما این استاندارد بسیاری از مشکلات نسل قبل را رفع کرده است؛ بنابراین خرید یک منبع تغذیه سازگار با ATX 3.1 با آینده‌نگری که در این زمینه ایجاد می‌کند، ارزش بسیار بالایی خواهد داشت.

راندمان پاورهای سری EDGE شرکت گرین

RTX 3090 دارای جهش‌های لحظه‌ای تا دو برابر در توان مصرفی است (منبع: Gamers Nexus)

سیستم خنک کننده

 

گرین در پاورهای سری EDGE از فن 135 میلی‌متری PWM استفاده کرده که به یاتاقان FDB مجهز است. عمر مفید بیشتر و نویز صوتی کمتر از ویژگی‌های فن‌های FDB به شما می‌رود.

پاورهای سری EDGE شرکت گرین

علاوه ‌بر این، کنترل‌کننده فن دیجیتال با اندازه‌گیری مداوم دمای داخلی منبع تغذیه اقدام به تنظیم سرعت فن می‌کند و از این طریق نویز صوتی پاور را کاهش می‌دهد. پاورهای سری EDGE از قابلیت خاموش کردن فن خنک‌ کننده در مصرف توان زیر 35% (Zero-Fan) و تخلیه هوای گرم پاور بعد از خاموش شدن سیستم نیز برخوردارند.

گارانتی و خدمات پس از فروش

کیفیت بسیار بالای قطعات، متریال و تجهیزات مورد استفاده در ساخت پاورهای سری اج گرین موجب شده این شرکت تا 130 ماه گارانتی و تا 12 سال خدمات پس از فروش برای این محصولات را تضمین کند که با توجه به سابقه خوب شرکت در ارائه این خدمات، می‌تواند یک فاکتور مهم برای اطمینان خاطر از مصرف طولانی مدت این پاورها برای امور و کاربردهای مختلف باشد. 

پاورهای سری EDGE شرکت گرین

پاورهای سری EDGE شرکت گرین با پشتیبانی از استاندارد ATX 3.1 طراحی و در بازار کشور عرضه می‌شوند. این پاورها با پشتیبانی از تمامی پروتکشن‌های روز و استفاده از بالاترین قطعات در ساخت، عملکرد باکیفیتی در تمامی سناریوهای کاربردی خواهند داشت و تحت گارانتی 130 ماهه سیاره سبز (گرین) در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

 

جمع‌بندی

گرین با عرضه پاورهای سری EDGE تلاش کرده نیاز بازار به منابع تغذیه رده بالا مطابق با جدیدترین استاندارد دسکتاپ ATX 3.1 را پاسخ دهد. این سری از پاورها به رابط 12V-2x6 مجهز هستند که با رفع اشکالات کانکتور 12VHPWR نسل قبل، تا 600 وات توان را به شکلی ایمن تحویل کارت گرافیک می‌دهد.

همچنین طراحی به روز مبدل‌ها و استفاده از قطعات با کیفیت، کیفیت توان خروجی بالا با ریپل و رگولاسیون ولتاژ پایین را در کنار راندمان بالا مطابق با گواهی‌نامه 80PLUS Platinum برای منابع تغذیه سری EDGE به ارمغان آورده است. این سری از پاورها با بکارگیری تراشه Supervisor از آخرین استانداردهای حفاظتی نیز پشتیبانی می‌کنند.

در صورتی که نسبت به نویز صوتی سیستم حساس هستید هم پاورهای سری EDGE می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشد؛ چراکه این پاورها از فن‌های کم‌ صدای FDB و کنترل هوشمند سرعت فن، در کنار قابلیت Zero-Fan بهره می‌برند که امکان خاموش کردن فن خنک‌کننده را در بار کم زیر 35 درصد توان نامی میسر می‌کند.

در صورتی که تجربه استفاده از پاورهای شرکت گرین یا سایر برندهای ایرانی را داشته‌اید، تجربه خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

منبع : شهر سخت افزار

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید